Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



torsdag 5. desember 2013

Colakaker

Dette er en av mine barndoms småkaker. I hele min oppvekst kalte jeg disse Tante Lidden kake, oppkalt etter en av våre naboer der jeg vokste opp. Hun bakte disse småkakene bestandig og hadde de hele året til kaffegjester. Og åpenbart har en liten barnehånd også fått endel, for de har sittet friskt i minne til jeg ble voksen.
Stor var derfor overraskelsen da jeg som voksen plutselig fikk  disse kakene servert hos en venninne . Jeg hadde ikke smakt de på mange år, og ante ikke hva de egentlig het, annet enn Tante Lidden kaker. Så lykken var stor når hun fortalte at dette egentlig het Colakake, og ikke minst at hun ville dele oppskriften med meg. Så nå har Tante Lidden kake blitt et fast følge her i heimen hver eneste jul, og både små og store er begeistret for dem.
Det er muligens noen som lurer på hvorfor den heter Colakake, den inneholder jo lite coca cola.. Men dette er enkelt forklart. Kaken er egentlig svensk, og på svensk betyr cola nemlig karamell. Så på godt norsk skulle de muligens ha blitt navnet karamellkake.
Slik er oppskriften:
  • 200 g smør
  • 200 g sukker
  • 300 g hvetemel
  • 2 ss sirup
  • 2 ts vaniljesukker
  • 2 ts bakepulver.
Rør smør og sukker hvitt og luftig, så tilsetter du  sirup og deretter mel, vaniljesukker og bakepulver. Bland alt sammen til en smidig deig.
Nå triller du tykke pølser, tykkelse som knackpølser (middagspølser) omtrent. Legg en hel pølselengde på et stekebrett og press deigpølsen ned med fingrene så den blir nesten flat. Deretter legger du neste pølse på brettet, husk litt avstand mellom pølsene. Det går ca 3 pølser på hvert stekebrett.
Stek kakene på 175 g i ca 8 – 11 min, kakene skal bli svakt gyllene. Ta deretter brettet ut og skråskjær pølsene til passe småkakebiter (se på bilde). Dette må gjøres når kakene er varme.
La kakene ligge flatt til de er avkjølt, de vil bli faste så fort de har blitt avkjølt.
Oppbevares i en kakeboks og nytes til det meste.
DSC_0012

1 kommentar:

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)