Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



tirsdag 25. november 2014

Biscotti med tranebær, valnøtter og portvinskokte fiken.

Noen ganger er det hyggelig å bake noen kjeks istedenfor å kjøpe de ferdig i butikken. Og hjemmelaget er selvsagt alltid mye bedre, og det er alltid smart å ha litt snadder på lur i en kakeboks, eller på glass hvis noen plutselig skulle komme på en uventet snarvisitt. De kan også fint brukes som julegave til en som har alt .
Disse passer veldig godt til en god kopp kaffe, eller en kopp te.
Ingredienser:
  • 150 g smør
  • 150 g hvitt sukker
  • 150 g brunt sukker
  • 3 egg
  • 70 g tranebær
  • 80 g tørket fiken
  • 1/2 dl portvin/sherry/konjakk ( man byttes ut med vann el appelsinjuice)
  • 100 g valnøtter (hakkes i biter)
  • 6 dl mel
  • 2 ts bakepulver
  • 3 ts vaniljesukke
Rør smør og hvitt + brun sukker godt sammen. Har du ikke brunt sukker bruker du bare hvitt.
Mens dette rører koker du opp finhakket fiken sammen med 1/2 dl portvin. Kok til væsken har trukket inn , 1-2 min. Deretter kjøler du dette ned igjen.
Når fikenbitene er blitt kjølige tilsetter du alle ingrediensene i deigen og rører alt godt sammen.
Deigen er litt klissete så bruk litt godt med mel på benken når du tar deigen ut. Del deigen i 4 deler og trill de til tykke pølser med lengde som stekeplaten. Legg pølsene på bakebapir og deretter på stekebretter og press pølsene lett ned slik at de blir nesten flate.
Stek pølsene på 200 grader i 10 –12 min, deretter tar du brettet ut og skråskjærer pølsene slik at du får fine skiver. Skill skivene litt så ikke de ligger inntill hverandre og putt de deretter tilbake i ovnen hvor de steker i 6-7 min til på samme temperatur.
Kjeksen kjøles ned på rist på benken og oppbevares i en tett bok eller glass.
DSC_0001

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)