Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



lørdag 16. september 2017

Chutney med grønne tomater

Jeg liker godt chutney, men jeg liker den litt søte typen, den uten så mye løk,  hvitløk og krydder . Derfor bestemte jeg meg for å teste om jeg kunne koke noe som hørtes godt ut inni mitt hodet. Det er nemlig ikke alt som blir like godt i praksis , selv om det høres fantastisk ut i teorien .

Jeg har både epler og tomater i hagen, og siden jeg også har tømt drivhuset mitt denne helgen for alle tomatplantene så fant jeg ut at jeg ville bruke de grønne, altså de som ikke har rukket og modne ennå.
 Av epler har jeg brukt Åkerø, de er nesten modne, dvs at de er syrlige og gode til dette bruke. Av tørket frukt har jeg brukt det jeg fant. Fikene var en pakke som lå i kjøleskaper fra jul, den fant jeg ut passet godt til dette bruket . Så dette er et prosjekt hvor man tager det man haver.


Chutneyen ble god, både søt og litt sterk . En chutney som vil passe godt både til middagen eller på toppen av en god ost .



Jeg brukte:


  • Ca  1,5 kg tomater
  • 1 - 1,5 kg syrlige epler 
  • 500 g tørket frukt. (Jeg brukte fiken, aprikos og rosiner. Jeg tenker at tranebær også kan være godt her )
  • 10 cm ingefær (mer eller mindre om du ønsker, smak deg frem ) 
  • 200 g sukker
  • 100 g brunt sukker (har du ikke brunt sukker, bruker du bare hvitt, det går fint) 
  • 1 finhakket sterk chili (jeg brukte en thaichili) 
  • 4 dl eplesidereddik. 



Hakk tomatene i småbiter, jeg fjernet hverken skinn eller frø
Skrell eplene og del de i biter
Del den tørkede frukten i biter, bortsett fra rosiner og tranebær
Skrell og finhakk ingefæren og chilien
Ha alt i en kjele, hell over sukker og eddik og kok opp

La den koke på svak varme i ca 1,5 - 2 timer, eller til du synes den har blitt tykk og smakfull. Smak til underveis om du ønsker mer chili eller ingefær.

Når du er fornøyd har du chutneyen over på rene og varme glass , og skru på lokket med en gang.

Chutney kan lagres lenge og blir ofte bare bedre av lagringen.

Lykke til !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)