Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



onsdag 10. september 2014

Eplesmør

Har man mye epler i hagen så kan det ofte være et problem å få brukt opp alle . Det er grenser for hvor mye epler man kan spise, og eplesaft og vanlige eplemos har ofte en kort holdbarhet hvis man ikke fryser det.
Jeg prøver stadig å finne nye måter å bruke opp huset epler på, og eplesmør er en av mine favoritter. Smaken er fyldig og rik, siden denne mosen kokes vel og lenge med godt krydder og smakfullt sukker og sirup. Denne passer like godt på en brødskive, på iskrem eller til tilslørte bondepiker f.eks. Og ikke minst er det en hyggelig gave å gi bort.
Veldig enkelt å lage også, men man må bare ha noen timer til å koke massen.
Oppskriften går slik:
1,5 kg epler
2 dl vann eller eplejuice (usukret)
1 dl lønnesirup (dette kan sløyfes, da tar du bare litt ekstra brunt sukker i istedenfor)
2 dl brunt sukker, eller råsukker
1 kanelstang
1/2 vaniljestang (rens ut frøene og la stangen koke med)
en liten klype salt
atamon
Skrell eplene og del de grovt i biter. Puttes i en stor kjele og tilsett deretter vann eller eplejuice + sirup, sukker og krydder. Kok opp, og la det deretter koke i 2-3 timer på svak varme. På slutten av koketiden smaker du den til om du ønsker mer brunt sukker eller evt kanel. Da kan du tilsette litt malt kanel for å få mer intens kanelsmak.
Når massen er ferdigkokt og du er fornøyd med smaken, tar du kjelen av planten og tilsetter 1-2 ts atamon (flytende) for holdbarheten sin skyld. Og deretter bruker du stavmikseren til massen har fått en konsistens som flytende tykt smør, altså klumpefri.
Helles direkte på atamonskylte glass og skru lokket på med en gang.
Holder i kjøleskap (kald kjeller)  i 6-12 mnd, og kan evt fryses hvis man heller ønsker det.
DSC_0007

2 kommentarer:

  1. Høres veldig godt ut! Kanskje jeg prøver meg på dette i høst?
    Epler er jo godt til så mye.
    Ha en fin høstdag! :)

    SvarSlett
  2. Flott oppskrift, bortsett fra atamon. Leser at det kan gi adhd og andre plager. Generelt -kunstige midler som virker mot mikrobakterier og sopp, er vel ikke nødvendigvis bra for fordøyelsesystemet og imunforsvaret som består avnettopp disse ting.
    Bemerker også at du ikke har skrevet atamon i innholdsfortegnelsen på etiketten...

    Øystein

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)