Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



onsdag 15. mai 2013

Ramsløksalt

Jeg er som de fleste som leser denne bloggen en stor tilhenger av min mattørker. Den blir brukt til det meste og nå var det ramsløken som skulle testes i den. Jeg vurderte og bare å tørke ramsløk naturell , men fant ut at beste måten og foredler ren ramsløk er muligens å lage en pure (oppskrift på den kommer i neste blogginnlegg) Men å lage et slags ramsløkurtesalt falt jeg for, da kan den brukes på lik linje som et vanlig urtesalt i de rettene hvor det er naturlig å bruke løk/hvitløk.
Når ramsløk tørkes så mister den mye av sin medisinske virkning, men smaken er der absolutt.
CIMG4298
Det er vanskelig å gi en nøyaktig oppskrift på mengdeforhold av ramsløk og salt, men jeg tok en god porsjon ramsløk som jeg kjørte i min foodprosessor til en grøt. Deretter tilsatte jeg salt, omtrent i underkant av 1 dl på min porsjon. Smak deg frem og se hvor mye salt du ønsker. Så kjørte jeg saltet inn i grøten, og deretter ble blandingen smurt på et bakepapir i tynt lag og lagt i min mattørker.CIMG4306
Saltet ble tørket i 20-24 timer i tørkeren på ca 40 grader.
Når saltet er skikkelig tørt kjørte jeg det en min urtemmixer slik at det ble finmalt. Dette er selvsagt smak og behag, men jeg liker at det skal kunne brukes i et vanlig krydderglass på bordet til bruk på både poteter, egg, ect + at man kan bruke det som smaktilsettning i gryter.
CIMG4308
Saltet fikk en nydelig aromatisk smak og duft, og var kjempegodt på mine nykokte poteter og grønnsaker.
CIMG4310





4 kommentarer:

  1. Liker også denne bloggen Elisabeth og kommer å følge den fremover med spenning. Synes det er morsomt med planter som man kan bruke på forskjellige måter i sin matlagning og som man vet ikke inneholder en masse E-stoffer eller sprøytemidler og ramsløksalt må jo være veldig anvendlig :-)

    SvarSlett
  2. Hm, det høres godt ut med ramsløksalt! Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  3. Er tenk på å så ramsløk til høsten, og den vil helt sikkert bli brukt til å lage dette :)
    I stedet for bakepapir, kunne en i stedet brukt kjøkkenhåndkle? For å forkorte tørketinden, tenkte jeg.....

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)