Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



onsdag 25. september 2013

Grønn tomatmarmelade

De fleste som dyrker tomater selv opplever nesten alltid at når høsten kommer og man må avslutte tomatsesongen, så er det mange tomater som ikke er modne ennå. Og hva skal man da gjøre?
En mulighet er å ta tomatklasene inn og la de modne inne på et avispapir, liggende lyst. Det går fint så sant tomatene er nogenlunde utvokst og det bare er selve modningen fra grønn til rød som står igjen.
Men det går også fint å bruke grønne tomater, og de har nesten mere smak enn de røde. Men selvsagt mot det mer bitre, siden sødmen kommer med fargen på frukten.
Tomatmarmelade er noen  jeg liker godt, og denne gangen ville jeg prøve å lage en variant med mye ingefær. Dette ble en varmende og nydelig marmelade, god til alle typer brød og sikkert også til ost (ikke prøvd det ennå)
Oppskriften er:
  • 2 kg grønne tomater. De skreller jeg med potetskreller og fjerner stilkfestet.
  • Saft og skall av 1 appelsin
  • Skall av 1 sitron
  • Ca 1/2 dl opphakket ingefær. (her kan du bruke både mer og mindre, smak deg frem til hva som passer din palett)
  • 7-8 dl sukker (igjen en smakssak, kan brukes både mer og litt mindre)
  • Litt certo syltepulver når koketiden er slutt.
Del de skrelte tomatene opp i passe små terninger, og putt i en passe stor gryte. Deretter har du i opphakket sitron og appelsinskall + saften fra appelsinen + 1/2 dl vann.
Finhakk ingefær og putt den i gryten og tilslutt sukkeret.
Kok så marmeladen opp, og la den småkoke i 1 1/2 – 2 timer. Rør og smak deg frem underveis. Trenger du mer sukker så putter du i det, og ønsker du mer ingefær så putter du i litt av det evt. Husk at ingefærsmaken kokes frem med tiden, så smak når gryten har kokt 1 times tid for å avgjøre det.
Når den har kokt ferdig så blander du 1/2 pose certo sammen med 1-2 ss sukker og blander dette godt. Ha det så i gryten og rør det godt inn. La nå syltetøyet fosskoke i 1 min, så er det ferdig til å helles over på rene, varme glass.
Velbekomme!
DSC_0003

3 kommentarer:

  1. Elisabeth, jag har aldrig kokat så mycket marmelad som när jag lärde känna dig!!!
    Dina recept är fantastiska!!!
    Tack för att du delar med dig...

    SvarSlett
    Svar
    1. Så herlig å lese, Anna-Carin. Alltid koselig når folk bruker bloggen min :D :D

      Slett
  2. Fantastisk. Tusen takk for oppskrift og fremgangsmåte.

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)