Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



mandag 9. desember 2013

Pepperkakehus i mummiversjon

Jeg er en stor mummi-fan og da er nesten et mummihus påkrevet i pepperkake versjon. Selve huset kan man kjøpe mal til hos bl.a Riktige leker, så det er enkelt og bake hvis du har en god pepperkakeoppskrift.
Det som kan være noe vanskelig er å sette det sammen, og man bør være to stykker når man gjør dette. 6 vegger må settes sammen i riktig vinkel, det samme gjelder for taket. Og dette kan være litt vrient, men tar du deg litt tid så får du det alltids til.
Det er alltid lurt å pynte alle delene før du setter det sammen, også tar du siste finpynten når alle delene er limt sammen med flytende sukker.
Jeg har funnet frem ungenes mummifigurer som pynt, hvis ikke kan du evt bake mummifigurer også. Resten av pynten er vanlig melisglasur (2 eggehviter, 250 g melis og litt sitronsaft) og noen små mashmellows .
Her i iallefall huset.
DSC_0003DSC_0012DSC_0016DSC_0017DSC_0018DSC_0021DSC_0023
Så kom julen til mummidalen dette året også.

2 kommentarer:

  1. For et morsomt pepperkakehus=) Jeg er imponert=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Det pepperkakehuset fortjener hedersplassen i jula! Virkelig flott og noe uten om det vanlige :)

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)