Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



onsdag 20. mars 2013

Tomatsyltetøy

Når man dyrker mye tomater så må man nesten også bruke de opp. Det er jo ikke særlig tilfredstillende og kaste det man dyrker, så igjennom tidene har mange oppskrifter blitt testet her på kjøkkenet.
Noen har bare blitt laget 1 gang og ikke vært noe særlig for min gane. Mens andre oppskrifter har jeg fått en aha-opplevelse av. Dette tomatsyltetøyet tilhører den kategorien.
Jeg må innrømme at da jeg leste oppskriften var jeg ikke særlig optimist. Jeg synes det hørtes sært ut med tomater, sitrus, chili og vaniljestang. Så første prøveporsjon var meget liten, og hadde ikke mye forhåpninger hos undertegnede. Men så opplever man det øyeblikket at dette var jo bare supergodt,og det smakte helt annerledes enn hva jeg ihvertfall hadde forventet på forhånd.
Oppskriften er i fra Finnøy hvor 2 damer startet med å lage dette, og jeg fant den i et gammelt NRK program.
Oppskriften er som følger:

Tomatsyltetøy:
1 kg tomater
½ kg sukker
1 vaniljestang
2 sitroner
1 appelsin
litt chilipulver
Slik gjør du:
Skrell sitroner og appelsin. Hakk opp tomater, sitroner og appelsin i biter. Vaniljestangen splittes på langs. Hiv både frø og stang oppi. Bland alt sammen med sukker i en kjele. Kok i 15 minutter. Avkjøl. Smak til med chili. Husk å fjerne vaniljestangen før man har det over på glass.
Her kan du lage den så chilisterk, eller svak som du ønsker. Og man kan selvsagt også bruke frisk chili hvis man heller ønsker det.
Syltetøyet har en god holdbarhet, særlig hvis du tar noen dråper med atamon i det før du har det på glass . Oppbevares kaldt.
blogg 11 001

5 kommentarer:

  1. Hei Elisabeth
    Takk for din oppføring i bloggen min. Salaten på bildet ser deilig, og han legger farge på samme tid fargeløs våren. Jeg har registrert oppskriften til meg.

    Tusen takk
    Egbert

    SvarSlett
  2. Takk for oppskriften!
    Den skal tas fram til høsten. Kjekt med nye måter å bruke tomatene på.

    SvarSlett
  3. Ser spennende ut den oppskriften!

    SvarSlett
  4. Så framt det blir nok tomater skal denne prøves ut!
    Gleder meg til det.
    Ser nemlig ut som det blir masse tomatplanter, som må prikles etter de siste dagers knallsol!!! God påske!

    SvarSlett
  5. Gleder meg til å prøve ut denne når tomathøsten er klar :-). Hilsen Rita

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)