Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



fredag 1. mars 2013

Hageåret starter med chilisådd!

Hageåret startet 14 januar, da havnet 50 forskjellige chilisorter i jorden Disse sortene er:
• Aji amarillo
• Aji Benito
• Aji Cristal
• Aji Habanero
• Alma
• Bishop`s crown
• Black knight
• Casabell
• CGN 21500
• Cherio goias
• Cherry bomb
• Cheyenne
• Costeno Amarillo
• De Agua
• De Arbol
• Equador purple
• Explosive ember
• Filius blue
• Golden cayenne
• Guajillo
• Habalokia yellow
• Inca hot
• Jalapeno
• Jamaican hot chocolade
• Korean dark green pepper
• Küshburnu
• Long slim cayenne
• Mavras
• Mini chocolade bell
• Monkey face
• Mustafa
• Naga morech
• Numex twillight
• Pandron
• Paper lantern habanero
Peter pepper
• Pimento
• Pinocchio nose
• Pot jonah
• Rainforrest
• Rocoto de seda
• Rocoto orange/red
• Rocoto rød
• Rooster`s spur
• Sarga cseresznye
• Sunset glow
• Tapas
• Tears og fear
• Toftegaardens hot banana
• Toftegaards citronchili
• Ungarsk lang
IMG_0245
Etter 14 dager hadde alle spiret, bortsett fra 4 sorter. Så iår blir det 46 nye sorter i drivhuset, og jeg gleder meg Smilefjes
Chili er en plante som må såes tidlig, imotsettning til tomater. Og det er selvsagt fordi de vokser sakte, og trenger lang tid fra såtidspunkt til man kan høste modene chili.
Pr idag er chiliene i full vekst, står under godt lys og bare koser seg mens de skal gro seg store og sterke til drivhuslivet i sommer. Jeg gleder meg til mange nye spennende sorten, mange sterke, gode smaker og ikke minst mye matlaging til høsten. Chili er en fantastisk frukt, mye smak, og stor anvendelsesmulighet. Jeg anbefaler alle og prøve seg på en chiliplane i år .chili 17 feb 13 005
17 feb så chilibabyene slik ut.

5 kommentarer:

  1. Hvordan i alle dager har du fått tak i så mange sorter?
    Har prøvd å sådd litt chili selv, men plages med at det er kun en type chili som kommer opp. Noen tips?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har byttet til meg masse fra plantevenner i Danmark. Regner med at jeg skal høste frø av alle disse slagene og selge chilifrø på min chiliblogg , http://chiliglede.blogspot.no/ til høsten :) Kommer i tilfelle frøliste der på sensommeren :)

      Slett
  2. Pen samling, liker spesielt godt merkingen din, bruker du lamineringsmaskin? Hvordan lys har du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Jeg bruker ledlys plantelys (rød og blå pærer) + et lysstoffrør med akvarieplantelys. Lappene er laget med exel program og lamineringsmaskin ja :)

      Slett
  3. Flott samling av chili! Her lærer jeg masse! Chili har jeg fått til en gang bare!!!!!

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)