Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



lørdag 23. mars 2013

Kunst og påske.

Denne bloggen skal i alle hovedsak handle om planter og mat, men noen ganger gjør man et lite unntak som i dette innlegget som handler litt om kunst og påske Smilefjes som blunker

På våre vegger mangler vi sjelden noe fint å henge opp, fordi jeg er så heldig å ha en kunststudent til datter. Dette maleriet er det siste hun har kommet hjem med, et utrolig flott maleri som jeg bare ble veldig glad i med det samme.

Det som er så fasinerende med kunst er at noen malerier bare snakker til deg. Og dette bilde snakket til meg på en underfundig måte. Hun har bare kalt det et tre, et hus og en skilpadde. Og da mor synes det var et rart navn var beskjeden at folk måtte tolke maleriet slik de ønsket selv. Og at hun ville legge føringer med sette et navn som kanskje røpet hva bilde betydde for henne. Uansett , jeg liker det veldig godt.

DSC_0005

Dessuten er det påske i heimen og igjen har 120 malte hønseegg kommet frem til pynt. Eggene har vi malt sammen her i familien igjennom 18 år, og det er mange hyggelige minner som henger på trollkvisten hver påske. Her er alt fra barnas fingeravtrykk i ung alder, til barn og voksene sin “kunst” igjennom årene.

DSC_0018DSC_0021DSC_0022DSC_0023DSC_0024DSC_0020DSC_0025

Så tilslutt vil jeg benytte sjansen med å ønske dere alle en Glad Påske, kos dere med fine turer, hygge med familie og venner, påskekrim og påskeegg.

8 kommentarer:

  1. Herlige påske egg og så hyggelig at du har så mange igjen:)
    Her har vi klart å knuse altfor mange av eggene barna har laget:(
    God Påske
    Klem
    Liza

    SvarSlett
  2. Flott kunstverk du viser her!
    Ser du har koseleg påskestemning i heimen :)

    Glad og god påske til deg og dine :)

    SvarSlett
  3. Heisan. Flotte kunstverk, både bilde og egga !! Takk for kommentar på bloggen min, alltid kjekt med nye gjester. Kom gjerne igjen. God påske !!

    SvarSlett
  4. Flott kunstverk, og så mange fine malte påskeegg!
    Ha en riktig fin påske!

    SvarSlett
  5. Flott kunstverk og fine kreative egg!
    Ønsker dere en riktig glad påske!

    SvarSlett
  6. Flotte påske egg du viser! Det er stas med påskepynt som barna har laget.
    God påske!

    SvarSlett
  7. Kjempefine egg!
    Og det blir så fint når en henger det på grener...ønsker deg en god påske og takk for hyggelig kommentar:))

    SvarSlett
  8. Hei navnesøster. Likte det flotte maleriet til din datter. Lovende karriere for henne kanskje?
    Ramlet tilfeldig innom bloggen din via Vibekes blogg.
    Morsomt med alt dette du kan om tomater da. Kanskje driver du stort og profesjonelt?
    Ønsker deg en finfin påske.

    SvarSlett

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)