Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



lørdag 26. oktober 2013

Drageblod

En av mine store inspirasjonskilder er Vivi i Danmark, hun har en herlig hjemmeside med masse spennende oppskrifter, og denne opppskriften er derifra.
Drageblod er en chilisaus med masse chili og annet godt i seg. Den kan brukes i marinader,  sauser, gryter ja nesten som man ville ha brukt en worcestershire saus. Man kan selvsagt velge selv hvor sterk man ønsker den, igjen bør man smake seg frem under tillagingen til hva som passer din gane.
Oppskriften:
  • ca 1 kg solbær eller blåbær ( man kan også bruke solbærsaft evt)
  • 1/2 l soyasaus (f.eks kikoman )
  • 1/2 l eplesidereddik
  • 1 hel hvitløk
  • Chili. Jeg har brukt 2 stk naga morish (en av verdens sterkeste chili), 5 rooster spur og 3 Aji habanero. Hvis du ikke har chili selv ville jeg har kjøpt habanero chili på butikken og startet med minst 5 stk.
  • 1 stor rot ingefær, eller evt 2 små
  • 4 store ss brunt sukker/råsukker
  • 1 ts salt (evt litt mere, smak deg frem)
Bærene, soyasaus og eplesidereddik puttes i en gryte og kokes opp, la det så småkoke i ca 20 min. Imens dette kokes hakker du ingefær i tynne skiver (du må ikke skrelle den), og hvitløk og chili i passe små biter. Når massen har kokt i 20 min tilsetter du chili, ingefær og hvitløk og lar dette koke i ca 15 min til. Smak deg litt frem iløpet av denne tiden for å finne ut om du må ha mer chili i. Sausen skal ha skikkelig sting.
Når det har kokt seg ferdig lar du sausen kjøle seg litt ned (ca 10 min), deretter kjører du sauser i en foodprosessor. Den skal bli skikkelig moset.
Deretter må den siles igjennom en sikt så du blir kvitt skall, steiner ect. Når alt dette er gjort heller du den ferdigsilte sausen tilbake i kjelen, og koker den opp igjen. Nå har du i sukker og salt, her det det også viktig å smake, kanskje den trenger mer sukker hvis solbærene er sure. Smak deg frem til en sukkermengde som du liker, jeg har brukt alt fra 3 – 7 ss sukker.
Kok 2-3 min til, også er det bare å ha de herlige dråpene på flasker, og du har en nydelig saus du kan bruke til masse.
Vel bekomme!
DSC_0012

1 kommentar:

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)