Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



mandag 2. desember 2013

Snickerdoodles

Jeg er en ihuga kokebokfan, så fort jeg finner en ny blir de lest fra perm til perm. Før kjøpte jeg noke ganske mange, men nå har jeg blitt litt flinkere og låner mye på biblioteket, bortsett fra de bokene jeg bare “må” ha.
Denne oppskriften har jeg funnet i en gammel kokebok med amerikanske julekaker. Først falt jeg for navnet, men når jeg fikk bakt og smakt på de så falt jeg for kakene også. De er supergode, særlig til en gløgg eller en kopp julete.

Jeg har også laget de med 2 typer strøssel. Første er sukker og kanel, slik opprinnelig oppskrift foreslår.

Mens min variant er rullet med tonkasukker. Dette er et sukker laget av tonkabønne, som har en spennende og rik smak av vanilje og mandel. Jeg synes denne varianten absolutt er best. Så har du mulighet ville jeg ha bestilt sukkeret hos Gorumethuset Handberg, evt tatt meg en tur ut til de hvis du bor i Oslo/Akershus område.


Slik er oppskriften:

  • 100 g smør
  • 1 dl nøytral olje (raps eller solsikke)
  • 1 dl sukker
  • 1 dl melis
  • 1 egg
  • 6 dl mel
  • ½ ts natron eller bakepulver
  • ¼ ts salt

  • Sukker/kanelblandingen:
  • 1 dl sukker
  • 1 ss kanel

Alternativ 2 :

  • Tonkasukker, kan kjøpes hos Gourmethuset Handberg . Sist gang jeg sjekket nettsiden deres lå bare selve tonkabønnen der, men jeg vet de har sukkeret også. Så finner du det ikke, så bare ring de. Da får du det riktige.

DSC_0013DSC_0022


Rør sammen smør, olje, sukker og melis til det blir hvitt og luftig. Deretter visper du inn egget og tilslutt sikter du inn mel og bakepulver og rører dette godt sammen.
Nå skal du forme kuler, omtrent 2-3 cm i diameter, og disse ruller du i sukker og kanelblandingen (evt i tonkasukker). Sett de deretter på en stekeplate med bakepapir, og press kakene flate med bunnen av et glass som også er dyppet i kanelblandingen (tonkasukker).
Stek kakene på 175 grader, midt i ovnen i 13 – 15 min. Kakene skal være gyllenbrune i kantene.
La kakene avkjøles i 1-2 min på platen før du har de over på en rist for videre avkjøling.
Kakene oppbevares i en kakeboks, kjølig.
CIMG4612

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)